Vil du bli med på yogaworkshop lørdag 10. november? by Rebekka Reitan

yoga rebekka.jpg

Velkommen til en spennende yogaworkshop som passer for alle nivåer!

Du vil lære mer om:
- De ulike prinsippene i Yoga, ulike typer yoga
- Yoga og pust
- Solhilsen, teknikk og tilpasning
- Vi går i dybden på noen stående, sittende og liggende stillinger

PRIS
Gratis for medlemmer i Sats Elixia / Ikke-medlemmer kr 200,-

PÅMELDING
NB! Begrenset med plasser. Reserver din plass ved å sende en mail med ditt navn til bjorvika@satselixia.no eller meld deg på i resepsjonen hos Sats Bjørvika.

----------------

PLAN
KL. 11.00 - 1130: 
- Teori: Hva er yoga. Introduksjon til ulike typer yoga. Fordeler med praksisen.

Kl. 11.30 - 12.00:
- Fysisk yogapraksis: Prinsipper i yoga
- Solhilsen A og B, full gjennomgang, teknikk og tilpasning.
- Stående stillinger

Pause: 12.00 - 12.20

Kl. 12.20 - 13.30:
- Sittende og liggende stillinger
- Avslutning, bodyscan og meditasjon

----------------

OM INSTRUKTØREN
Rebekkas lidenskap innen yoga er å gjøre det tilgjengelig og gøy for alle, uansett fysisk utgangspunkt. Hun har mantraet "yoga for alle" i sine yogatimer, med en avslappet atmosfære, og tilpasser yogastillingene etter ulike nivåer og behov. I sine timer fokuserer hun både på styrke og fleksibilitet, i tillegg til avslapning av muskulatur og mindfulnessteknikker for å redusere stress i kroppen. 

Hun er registrert i Yoga Alliance med 500RYT og har fullført over 1000 timer med yogalærerutdannelser innen Ashtanga Yoga, Yin Yoga, Yogic Arts, Restorative Yoga og Vinyasa Yoga samt et instruktørkurs i Mindfulness. Rebekka er også utdannet akupunktør innen tradisjonell kinesisk medisin og tilbyr akupunktur, yoga og mindfulnesskurs.

Dønn grønn! by Rebekka Reitan

Dønn Grønn av Sara Chacko Vitales veganer vegansk mat plantebasert oppskrifter

Dønn grønn er en splitter ny bok av vår kostholdsveileder Sara Chacko! Den er full av gode, sunne plantebaserte oppskrifter.

Du fortjener det beste. Og i følge Sara Chacko er det mat fra naturen – plantekost i alle regnbuens farger, full av livskraft og mikronæringsstoffer. Mat som hjelper deg å bevare god helse og oppleve mer overskudd, få bedre fordøyelse, redusere søtsuget og gjøre det lettere å holde fokus.

Sara Chacko har en glødende interesse for naturlig mat, og i Dønn grønn viser hun hvordan man ved hjelp av gode råvarer skaper matmagi uten usunne ingredienser. Her serverer hun plantebaserte oppskrifter på juicer & smoothier, frokoster, mellommåltider, middager, kaker, desserter, varme drikker og alkoholfrie drinker.

Enten du liker surt, søtt, salt eller spicy – her får du hele spekteret av smaker, for alle anledninger. Etter hvert som du spiser mat som både nærer og virker helbredende på kroppen, vil du kunne se det på utsiden også – huden vil gløde og du vil utstråle ekte velvære. Sara Chacko er kostholdsveileder, foredragsholder og blogger. Hun har tidligere utgitt blant annet bestselgeren Supermat sammen med Trine Berge.

Kjøp boken her!

Styrk kroppens evne til å talke stress med naturens hjelpemidler - av Sara Chacko, kostholdsveileder by Rebekka Reitan

adaptogene urter stress sara chacko kostholdsrådgiver oslo ernæring

Hei! Det er kostholdsveileder Sara her! Her følger noen tips rundt adaptogene urter.

Adaptogene urter er kjente for å både styrke og balansere kroppen. De gir deg et overskudd uten at de virker stimulerende og best av alt, de styrker kroppens evne til å takle stress!

Adaptogene urter har tradisjonelt vært brukt i mange tusen år. Som oftest blir de brukt til å hjelpe kroppen å prestere bedre på en skånsom og balansert måte, det vil si uten å overstimulere kroppen eller tappe kroppen for resurser.

Det finnes mange typer adaptogene urter og alle har ulike og unike egenskaper. I dagens samfunn brukes adaptogene urter som regel for å dempe og behandle stressrelaterte skader eller lidelser som for eksempel utbrenthet, søvnproblemer, langvarige betennelser eller som immunstyrkende og prestasjonsfremmende preparater. De kan også brukes som et styrkemiddel under perioder der du har mye indre stress, eller på grunn av utfordrende ytre faktorer som skaper mye stress i systemet. Dette kan for eksempel være ekstrem kulde, varme eller hvis du blir utsatt for mye stråling eller kjemiske avfallsstoffer.

Hvordan påvirker stress kroppen?

Det er veldig mye snakk om stress hit og dit og for å være helt ærlig blir jeg ofte litt lei. Kanskje også fordi jeg merker det veldig godt hvordan min egen kropp blir påvirket når jeg er stresset. Men en ting er sikkert, stress er noe av det aller skadeligste vi kan utsette kroppen for over tid. Det er først og fremst fordi det blant annet skaper ubalanser i hormonsystemet, noe som etterhvert gjør at alle kroppens funksjoner blir påvirkede!

Kan stress være sunt?

Stress kan også være sunt! Hvis du er en generelt avslappet person og du opprettholder en god balanse mesteparten av tiden, så er det bare sunt å utsette kroppen for stress innimellom og få opp adrenalinproduksjonen.

De situasjoner som tærer mest på kroppen er når den blir utsatt for lave nivåer av stress over lang tid og du får problemer med å roe ned. Så kalt «under the radar stressfactors». Det er ikke alltid vi er klar over at vi stresser, men etterhvert vil vi kunne kjenne det på kroppen. Hvis du har smerter i muskulatur, har søvnproblemer, får problemer med vekten, har betennelser eller sliter med å få opp eller ned energinivåene, så er sannsynligheten stor for at du er utsatt for mye stress i hverdagen. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om smerter og betennelser her.

Som jeg nevnte ovenfor kan stress også skape ubalanser i hormonsystemet, jeg har tidligere skrevet et innlegg om det kvinnelige hormonsystemet her.

Adaptogener som hjelpemidler til å takle stress

I enkelte perioder blir vi utsatt for altfor mye stress, kanskje på grunn av at noe uforutsigbart dukker opp eller vi blir utsatt for noe vi egentlig vet ikke er optimalt for helsen vår, men det er noe vi må gjennomføre. Da kan det være fint å kunne bruke noe som hjelper kroppen i slike perioder og som demper den aktuelle påkjenningen av stress. Adaptogener kan assistere med å hjelpe kroppen gjennom tøffe perioder og noen urter kan også hjelpe kroppen å komme seg etter en stressende periode. Enkelte adaptogene urter kan også regulere energinivåene sånn at det er lettere å falle til ro, eksempler på disse er reishi og ashwaganda. Andre hjelper deg å holde energinivåene stabile under dagen sånn at det er lettere å sovne på kvelden, eksempler er russisk rot og schizandra.

Adaptogene urter må brukes med omhu sammen med koffein.

Hva er adaptogener?

Adaptogene urter betegnes som et giftfritt plantestoff, som øker kroppens evne til å motstå de skadelige effektene av stress og som fremmer eller gjenoppretter en normal fysiologisk funksjon. Det kan også betegnes som et kosttilskudd eller urt som hjelper kroppen å tilpasse seg ulike stressfaktorer for eksempel, varme, kulde, anstrengelse, traumer, søvnmangel, toksisk eksponering, stråling, infeksjoner og eller psykologisk stress.

Adaptogen urter er en av de viktigste gruppene av urter for å ta inn i det 21. århundre. Adaptogene preparater øker ikke bare motstanden mot de negative effektene av langvarig stress, men de fleste virker er også immun-stimulerende og kan øke generell følelse av velvære.

 En adaptogen må oppfylle i hvert fall tre kriterier:

  • Stoffet må være ikke-toksiskt for mottakeren.

  • Et adaptogen påvirker mange organer eller kroppssystemer og virker ved å øke kroppens evne til å takle påkjenninger som skapes av uønskede biologiske, kjemiske og fysiske faktorer.

  • Disse stoffene skal også virke modulerende/regulerende på kroppens funksjoner og skal hjelpe kroppen å opprettholde homeostase.

Eksempler på adaptogene urter og tilskudd

Det finnes mange adaptogene urter som med fordel kan brukes daglig i enkelte perioder.

Noen av de aller mest kjente er:

  • Sibirsk ginseng eller russisk rot

  • Ashwaganda

  • Maca

  • Rosenrot

  • Schizandra

  • Amerikansk ginseng

  • Kinesisk ginseng

Den sistnevnte bør kun brukes i veldig små mengder av kvinner siden den ellers kan skape ubalanser i hormonsystemet. Samtlige urter bør brukes med omhu og helst ikke over lenger tid. Da kan det heller være fint å kombinere dem med flere andre styrkende og balanserende urter eller enda bedre at de varieres og brukes i forskjellige perioder. Er du usikker på om det er noe du har godt av anbefaler jeg at du rådfører med legen din først eller at du tar kontakt med en urteekspert eller veileder.

Adaptogene Medisinske Sopper

sopp.jpg

Mange medisinske sopper er også adaptogener, for eksempel reishi, chaga og cordyceps. Jeg har tidligere skrevet innlegg om reishi her og chaga her

Balanse

Til slutt vil jeg bare nevne at det aller viktigste når det kommer til optimal helse og balanse er å finne ut hva det egentlig er som skaper stress hos deg og bearbeide det. Det er også viktig å ha et sunt, balansert og variert kosthold og at du sørger for å få tilstrekkelige mengder søvn i løpet av døgnet. Søvn er det aller beste hjelpemidlet når det kommer til restitusjon og helbredelse av kroppen og adaptogene urter skal ikke på noe som helst måte brukes som et substitutt for restitusjonsmangel.

Sara har også egen blogg, her.

Ledig behandlingsrom by Rebekka Reitan

ledig rom oslo ledig behandlingsrom klinikk

Vi har et ledig rom!

Er du behandler og trenger et rom med fantastisk beliggenhet? Vår fine klinikk ligger midt i Majorstukrysset og sørger for at dine klienter finner enkelt og raskt frem. Kun ett minutt gange til t-bane, trikk og buss.

Vi er en etablert klinikk i Bogstadveien 51, med samme oppgang som legekontor, tannlege, øyelege og apotek. Vi søker en lege, massør, coach, osteopat, kiropraktor, akupunktør, ernæringsterapeut eller lignende. Vi har flere behandlere som jobber under Vitales, men du kan jobbe på egenhånd / beholde ditt firmanavn om ønskelig.

Hos oss får du et innbydende rom i et koselig arbeidsmiljø, samt alt du trenger som internett, venterom, toalett og rom med behandlingsbenk og hyller (om ønskelig) - alt inkludert i leien!

Du kan velge mellom å leie deltid eller heltid, og du velger selv om du vil leie ett eller flere rom - hvor mange dager du leier er opp til deg.

Inkludert i leien er:

  • Koselige lokaler

  • Fantastisk beliggenhet

  • Behandlingsbenk, hyller etc. (om ønskelig)

  • Strøm

  • Internett

  • Venterom med god atmosfære

  • Tilgang til enkelt kjøkken, vannkoker, kjøleskap m.m.

  • Felleskostnader

  • Mulighet for oppkobling mot bankterminal

  • Mulighet for oppkobling mot journalsystem

Gode betingelser i et ettertraktet område. Kontakt Rebekka på 934 81 777 eller send en epost til post@vitales.no.

Vi ser frem til å høre fra deg!

Hvordan lage kokossmør på 15 minutter by Rebekka Reitan

kokos-smør-1170x780.jpg

Kokosnøttsmør er så godt! Det er superenkelt å lage, og kan brukes i matlaging, kaker, granola og mye mer! Hilsen Rebekka.

Slik lager du kokossmør:

Bruk 4 poser revet kokos, ca 800 gram. Ha dette i foodprosessoren, la det kjøre til det blir en slags deig. Kanskje du må gjøre skrape litt fra sidene for å få med alt. Fortsett å kjøre til det hele blir flytende, det tar rundt 10 minutter til det blir flytende. Hell den flytende blandingen i et glass, la den kjøle ned. Du kan oppbevare smøret i kjøleskapet, da vil det stivne litt til.

Du kan bruke kokossmør i:

Rask, grønn smoothie! by Rebekka Reitan

top-view-1248949_960_720 (1).jpg

Hei! Det er Rebekka her :) vil gjerne gi deg en god og rask smoothie med tre fantastiske ingredienser:

1) Avokado har høyt fettinnhold, men med bra fett som bidrar til å redusere kolesterol. Avokado er ekstremt næringsrikt og inneholder over 20 vitaminer og mineraler! 

2) Ananas er kjent som en medisinsk plante i Sør og Sentral Amerika. Ananas inneholder bromelain, et enzym som tradisjonelt har blitt brukt for å dempe inflammasjon. Ananas inneholder også vitamin C, vitamin B1, potassium og mangan.

3) Spinat er en god kilde til magnesium, som er nødvendig for et sunt immunforsvar. Spinat og andre bladgrønnsaker inneholder også en del vitamin C, mye jern, potassium og vitamin A.

  • 1/2 avokado

  • 1/3 ananas

  • En håndfull spinat

  • 10 mandler

  • 1ts chiafrø

  • 4dl kokosvann eller vann

  • Ha alt i en blender, vann til slutt og blend til en sunn og god smoothie!